Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Allekirjoitettu lomake ei vapauta turvallisuusvastuusta

Lisätty 20.07.2017

Kuluttajia pyydetään usein allekirjoittamaan lomakkeita, joiden mukaan asiakas vapauttaa palveluntarjoajan vastuusta mahdollisissa vahinkotapauksissa. Suomessa vastuuvapauslomakkeet eivät missään olosuhteissa vapauta palveluntarjoajaa velvoitteista.

19.7.2017 Lehdistötiedote

Tukesin ja Kuluttajaliiton yhteistiedote

Kuluttajia pyydetään usein allekirjoittamaan lomakkeita, joiden mukaan asiakas vapauttaa palveluntarjoajan vastuusta mahdollisissa vahinkotapauksissa. Esimerkiksi sisäleikkipaikan asiakasta voidaan vaatia vapauttamaan palveluntarjoaja ja sen työntekijät kaikesta vahingonkorvaus- ja jopa rikosoikeudellisesta vastuusta mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kuluttajaliitto muistuttavat niin kuluttajapalveluiden tarjoajia kuin niiden asiakkaitakin siitä, että vastuuvapauslomakkeet eivät missään olosuhteissa vapauta palveluntarjoajaa lainsäädännön asettamista velvoitteista palvelun turvallisuuden varmistamiseksi.

- Kuluttajille tarjottavan palvelun tulee aina täyttää sille kuluttajaturvallisuuslaissa asetetut velvoitteet, ja vastuu näiden turvallisuusvaatimusten täyttymisestä on aina palveluntarjoajalla. Asiakkaalle ei voi siirtää palveluntarjoajan huolellisuusvelvollisuuden piiriin kuuluvia seikkoja, ylitarkastaja Frida MäkeläTukesista korostaa.

 

Kuluttajille tulee antaa palvelun turvallisen käytön kannalta olennaiset tiedot

Vastuuvapauslomakkeiksi näkee kutsuttavan joskus myös kuluttajille annettavia dokumentteja, joissa annetaan ohjeita palvelun oikeaoppisesta käytöstä tai kerrotaan esimerkiksi riskeistä, joita palvelun ohjeiden vastainen käyttö saattaa aiheuttaa kuluttajalle itselleen tai tämän omaisuudelle.  Ohjeissa voidaan myös antaa käyttörajoituksia tietyille asiakasryhmille, kuten kertoa, että palvelu ei sovellu raskaana oleville tai että asiakkaalla tulee olla voimassa oleva ajokortti. Lisäksi voidaan mainita tiettyyn palvelutyyppiin sisältyvistä sallituista lajityypillisistä riskeistä, kuten putoamisesta ratsastuspalvelua tarjottaessa. 

- Tämänkaltainen kuluttajan valistaminen siitä, miten palvelua käytetään oikeaoppisesti tai minkälaisia erityistaitoja palvelun turvallinen käyttäminen edellyttää, on kannatettavaa. Monissa tapauksissa myös kuluttajaturvallisuuslaki sitä edellyttää.  Kertominen riskeistä etukäteen ei kuitenkaan poista palveluntarjoajan velvollisuutta varmistua palvelun yleisestä turvallisuudesta.  Vian tai puutteen takia vaarallista palvelua ei saa tarjota kuluttajille, vaikka vaarasta tiedotettaisiinkin etukäteen, Frida Mäkelä tarkentaa.

Kuluttajaturvallisuuslaissa ei säännellä kuluttajan taloudelliseen suojaan tai vahingonkorvauskysymyksiin liittyvistä asioista. Jos palvelussa tapahtuu vahinko ja sen korvausvastuista syntyy erimielisyyttä, asia käsitellään tarvittaessa tuomioistuimessa riita-asiana.

- Vastuu vahingon korvaamisesta määräytyy vahingonkorvauslain perusteella. Kuluttajapalveluiden vahingonkorvauksia koskevassa oikeuskäytännössä on katsottu, että elämys- ja vastaavien palveluiden tarjoajilla on korostettu huolellisuusvelvoite palvelunkäyttäjien turvallisuudesta. Toisaalta, mikäli kuluttajaa on asianmukaisesti ohjeistettu palvelun turvalliseen käyttöön ja hän laiminlyö näiden ohjeiden noudattamisen, hänen mahdollisuutensa saada korvausta palvelusta aiheutuneista vahingoista heikkenevät, pääsihteeri Juha BeurlingKuluttajaliitosta sanoo.

Lisätietoja:

Palveluntarjoajan velvollisuudet, Tietojen antaminen palvelusta

Allekirjoitettu lomake ei vapauta turvallisuusvastuusta