MELONTAKOULUTUSJÄRJESTELMIÄ SUOMESSA
Tämä koonnelma on tehty netissä olevista tiedoista 2019-2022.

American Canoe Association (ACA). Pohjois-amerikkalainen koulutusjärjestelmä. ACA toimii useissa eri maissa, ja euroopassa 11 maassa. USA:ssa noin 6500 ohjaajaa ja Suomessa yksittäisiä (vuoden 2019 tietoa). 4500 certified instructors and 250 certified instructor trainers (2019 DC Rescue).

British Canoeing entinen BCU (British Canoe Union)
Toimii useissa eri maissa. Suomessa on muutamia kymmeniä ohjaajia.

International Sea Kayak Guide Association (ISKGA)
Toimii Lounais-Suomessa lähinnä merialueilla. Suomessa 5 opasta, jotka pitävät kursseja.

NIL Finland (Nordic Instructor License)
Merimelonnan koulutukseen keskittyvä yhdistys. NIL Finland ylläpitää merimelonnan opas- ja kouluttajatutkintojärjestelmää ja järjestää tutkintotilaisuuksia. Apuohjaaja 33, Sea Kayak Guide 54, Sea Kayak Instructor 42 ja NIL Assessor 15.

Suomen melontakouluttajat
”Yhdistyksen jäseneksi voi liittyä melontaohjaajat, kouluttajat sekä muut melonnan kehittämisestä kiinnostuneet. Yhdistys jatkaa suomalaisen melontakoulutusjärjestelmän kehittämistä ja ylläpitoa.”
- ohjaajia 3009
- oppaita 288
- meri-/koskioppaita 53
- kouluttajia 59
- järjestelmä toiminut vuodesta 1997

Suomen melonta- ja soutuliitto
”Melonta- ja soutuliiton melonnan ohjaaja- ja opaskoulutusten sisältöä on kehitetty erityisesti seuratoiminnan tarpeita ajatellen, vastaamaan tyypillisiä seurojen ohjaus- ja koulutustilanteita.”
Ohjaajia on noin muutama sata, kouluttajia 28. Järjestelmä toiminut vuodesta 2012.

Suomen melontavalmentajakerho
Suomen valmentajat ry:n jäsenyhteisö
”Melonnan valmentajakerhon pyrkimyksenä on olla kaikkia suomalaisia melontavalmentajia yhdistävä taho, jonka päämääränä on melonnan aseman ja menestyksen edistäminen, melontavalmentajien aseman kehittäminen sekä jäsenistön toiminnan tukeminen.”

Muut toimijat
Maassa on ollut perinteisesti suurseuroilla, eräillä yrityksillä ja oppilaitoksilla omat ohjaajakoulutusjärjestelmät. Näitä on useita, eikä tähän lyhyeen katsaukseen ole lueteltu näitä kaikkia. Tiedossa olevat ovat kuitenkin laadukkaita sekä kuluttajaturvallisuusohjeiden mukaan toimivia.

Koulutusjärjestelmiä Suomessa