Ulkoilufoorumin tapaaminen

Lisätty 06.06.2018

Ulkoilufoorumi kokoontui 4.6.2018 Helsingissä ja käsitteli ajankohtaisia luontoon sekä luonnon virkistyskäyttöön liittyviä asioita.

Suomen Melontakouluttajat ry on jäsenenä Ulkoilufoorumissa

Ulkoilufoorumi kokoontui 4.6.2018 Helsingissä, ja käsitteli ajankohtaisia luontoon sekä luonnon virkistyskäyttöön liittyviä asioita. Yhteisenä huolena on Metsähallituksen Luontopalveluiden budjettirahoituksen vaje ja sen kautta syntyvä korjausvelka. Rakenteet ja kohteet rapistuvat ja vähäiset varat on kohdennettava painopisteiden mukaan. Lähes 20% eritasoisista taukopaikoista joudutaan poistamaan (n.2,8% kaikkien kohteiden kävijämäärästä käyttäjiä). Ilouutisena on Oulujärven vesiretkeilyalueen Ärjänsaaren kehittämisohjelma ÄRJÄ 2014.

Ulkoilufoorumi tänään: Ulkoilufoorumi on vuonna 2004 perustettu ulkoilun edistämisen yhteistyöverkosto.Ulkoilufoorumiin kuuluu 17 kansalaisjärjestöä, joiden toiminnassa ulkoilulla on keskeinen merkitys. Tällä hetkellä ulkoilufoorumin jäseniä (4.6.2018) ovat:

Luonto-Liitto
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK
Reserviläisurheiluliitto
Sukeltajaliitto
Suomen Kiipeilyliitto
Suomen Latu
Suomen luonnonsuojeluliitto
Suomen luontoyrittäjyysverkosto
Suomen Melontakouluttajat
Suomen Melonta- ja Soutuliitto
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter
Suomen Purjehdus ja Veneily
Suomen Ratsastajainliitto
Suomen Suunnistusliitto
Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö
Suomen Ympäristökasvatuksen Seura
Työväen Retkeilyliitto

Ulkoilufoorumin päämääränä on:
- ylläpitää ja kehittää ulkoilun edellytyksiä,
- turvata jokamiehenoikeuksien säilyminen vähintään nykyisessä laajuudessaan,
- edustaa ulkoilun eri intressitahoja yhteisesti valtioneuvoston, viranomaisten ja muiden järjestöjen suuntaan,
- vahvistaa ulkoilun asemaa yhteiskunnan eri toiminta-alueilla ja
- edistää kestävän kehityksen mukaista ulkoilun harrastusta.

”Mikäli alueellanne on valtion maalla taikka muutoin Metsähallituksen huoltama/ylläpitämä taukopaikka joka ei valtakunnallisesti ole merkittävä, siis Kansallispuiston alueella taikka muutoin turistien kansoittama, niin on uhkana että se poistetaan. Jos paikallisesti taukopaikalla on merkitystä ja käyttöä, niin silloin on hyvä olla yhteydessä alueen hoidosta vastuussa olevaan Metsähallituksen henkilöön ja sopia mahdollisesta hoitosopimuksesta yhdistyksen, yrityksen taikka järjestönne kanssa.”

”Ulkoilufoorumin tapaamisessa 4.6.2018 suunniteltiin Roskaretken (nimi vielä avoin) järjestämisestä valtakunnallisena tempauksena. Hieman samaan malliin kuin ”NUKU YÖ ULKONA”, joka on saanut mediahuomiota. Melojat voivat osallistua alueillaan tempaukseen. Mikäli valtakunnallinen tempaus järjestetään, niin siitä tiedotetaan tarkemmin. Haastetta vetää Suomen Latu, joka aikoi olla yhteydessä Ulkoilufoorumin jäsenyhdistyksiin.”

Ulkoilufoorumin tapaaminen