Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Turvallisuusohje

Lisätty 25.04.2023

Päivitetty melonnan turvallisuusohje

Melontatoimintaa harjoitetaan hyvin monenlaisissa ympäristöissä ja monenlaisilla välineillä. Myös melojat ovat erilaisia. Melontatilanne voi olla ohjattu lajitutustuminen turvallisessa vesistössä tai kokeneiden melojien taitoa ja kuntoa koetteleva vaativa koskiseikkailu.

Melonnan turvallisuusohje on tarkoitettu käytettäväksi turvallisen melontatoiminnan järjestämisen yleisohjeeksi. Turvallinen melonta on yhdistelmä melojien ja melontatoiminnan ohjaajan taitoja ja harkintaa, tilanteeseen sopivia varusteita, olosuhdeosaamista ja turvallisuushakuista asennetta. On kuitenkin huomioitava, että esimerkiksi koskimelonnassa tai murtuvissa aalloissa surffattaessa on omia, näihin olosuhteisiin kehitettyjä turvallisuuskäytäntöjä, joita on syytä noudattaa.

Melontaturvallisuuden neuvottelukuntaan kuuluu erilaisia melontaturvallisuuteen vaikuttavia tahoja kuten viranomaisia, ohjaajia ja oppaita kouluttavia yhdistyksiä, liikunta- ja harrastustoimintaa edistäviä järjestöjä ja yrittäjiä. Turvallisuusohje on näiden eri tahojen yhteinen näkemys melonnan turvallisuuden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi. 25.4.2023 päivitetty melonnan turvallisuusohje on sivujemme Tietopankissa kohdassa Ohjaajille ja oppaille. Ohje on lähetetty myös meidän jäsenille.

Turvallista melontakautta!

Yhteistyöterveisin